Friday, April 20, 2018

TAR 2018 - Part 3

So,to-date.. Aidan is now safe and sound in MRSM AG. Alhamdullillah.. Ibu pejabat MARA was swift and made it easy for us.

So, why am not letting go?

Here's why:

1) To-date, Aidan was transferred and we haven't heard anything official from MRSM TAR. In fact, since day 1 we've reported about the case, we didn't get any feedback and when we insisted, all we got was "Biar kami uruskan masalah ini. Kami ada sistem kami tersendiri."
-bear with me on this and I shall elaborate.

2) Aidan is still figuring out, "Aidan ke yang salah ma? Aidan yang pindah dan budak2 tu masih ok kat sana. Ada kawan2 cerita diorang masih gak kacau orang lain. Memang diorang tak buat apa2 salah ke Ma?"
- if only i can answer that truthfully-

3) After we went home, I received missed calls and messages from one of the bullies and their parent. My husband got it too. Si pembuli mencarut-carut memaki hamun saya... He called me which I didn't bother to answer. We were told that we've damaged his stuff by putting glues and sabun in his basket... and unbelievably, he was so distressed that night and cried...  We were threatened that a police report was going to be lodge on us, which they did.

First, let me clarify that anyone can put glues and sabun - can be the other bullies (who just wanted to prank another bullies)  was taking advantage over the scenario that night, or can even be the boy himself who had definitely lied to his parents... but then, he suffered that night, while my son had put up with their antics since mid feb? and his parent was calling my son a sissy, anak manje mak?

hmmm....

I wish I could share more of the conversation on the messages and the WhatsApp sent to me on the aftermath... but as they've lodge the police report, and after being briefed, we decided not to lodge any report YET. I'm holding a lot more evidence, caci maki dan tohmah from them and all I want is a public apology from the boys, the parent who went to the police at 3 am and made a false report, the teachers who couldn't care less on what should be done...nope, I'm not blaming the school.. we have our own side of stories too..which I couldn't explain the details here as the police is investigating the case...

I've prepared my own version of report which I intended to submit to the police, but I haven't YET as I trust the police force is working at it on their best...I guess it's no harm sharing it here, though..just so everyone knew and understand our side of stories.

                                                                                                                                         :
1. Pada            , kami telah pergi ke  TAR untuk membawa pulang anak kami, pelajar tingkat 1 MRSM Tun Abdul Razak (TAR),                                                            Kami memohon menukarkan anak ke             atas sebab anak saya telah dibuli secara mental (‘mentally’) sejak dari pertengahan Februari 2018 dan pihak MRSM TAR tidak mengambil langkah-langkah pencegahan serta-merta walaupun setelah kami melaporkan kepada                       , tentang kes pembulian ini. Salah seorang pelajar yang disyaki membuli adalah teman sebilik anak saya,                                       Setelah laporan pembulian dibawa kepada perhatian                                           , tiada pengasingan asrama mahupun pengasingan bilik, dilakukan dan menyebabkan anak saya sangat trauma dan takut sehingga tidur dan makannya terganggu sehingga muntah akibat gastrik dan kurang tidur. Antara kejadian buli yang dilakukan pembuli-pembuli terhadap anak saya:
i.                                                    
ii.                                                    
iii.                                                    
iv.                                                    
v.                                                    
vi.                                                    
vii.                                                    

2. Kami difahamkan daripada pihak MRSM TAR, kes buli ini masih di dalam siasatan mereka dan kami yakin ia akan ditangani dengan sebaiknya.
3. Kami tiba di MRSM TAR pada             lebih kurang pukul            pm. Kami mendapat arahan dari pengetua              untuk menghubungi                          bagi membantu menyelesaikan masalah kami. Walaupun sudah ada temujanji dengan            , setibanya kami di Maktab dalam lebih kurang pukul 4:30petang, kami menghubungi             tetapi beliau masih sibuk dengan urusan rasmi dan kami menunggu di wakaf antara surau dan dewan selera MTSM TAR hingga beliau selesai segala urusan.
4. Dalam lebih kurang pukul            petang, kami meminta anak untuk mengemas barang-barangnya di asrama. Suami saya pergi mengalihkan kereta di hadapan asrama            ,dan menunggu anak saya tiba. Saya masih di wakaf dan mengarahkan anak saya untuk pergi ke asrama. Di hadapan asrama             anak saya bertemu dengan suami saya dan sama-sama masuk ke asrama untuk mengemas barang-barang yang hendak dibawa pulang. Saya menyusul berjalan ke asrama dan setibanya saya di bilik anak (           ), saya terus baring dan tertidur kerana kelihatan daripada perjalanan                   
5. Sementara anak berkemas, ramai kawan-kawannya datang menjenguk di             dan bertanya soalan kepada anak. Suami saya berbual dan bercerita pelbagai perihal dengan kawan anak-anak tentang kehidupan asrama. Antara pelajar-pelajar             yang ada bersama mendengar nasihat suami saya ialah                                       dan             serta            . Sedang suami berbual dengan pelajar-pelajar, anak mengemas barang-barangnya, saya tidur di katil anak, anak terlihat kelibat             di bilik            . Suami sudah pun berjumpa dan bersalam dengan beliau sebelum itu (dalam lebih kurang pukul            ptg) sementara menunggu anak berkemas, tetapi tidak mengenali beliau adalah orang yang hendak kami temui. Setelah diberitahui oleh anak, suami pergi semula berjabat tangan dan mengenalkan diri.             tidak menghalang suami yang berada di dalam asrama ketika itu setelah suami memberitahu yang kami ibubapa aidan. Melihatkan             masih sibuk dengan urusan asrama pula ketika itu, suami tidak mahu mengganggu dan hanya berkata kepada             harap dapat berjumpa solat maghrib sama ada di surau atau di rumah             setelah mendapat tahu dari             yang rumahnya di dalam kawasan MRSM TAR sahaja.
6. Anak selesai mengemas barangnya setiba waktu Maghrib. Saya pergi ke kereta menunggu suami dan anak meletakkan semua barang-barang yang hendak di bawa pulang. Setelah mengalihkan semua barang-barang ke dalam kereta kami pergi ke surau dengan harapan dapat bersua dengan             dan anak pula ingin memberikan token dobi lebihan kepada pelajar               
7. Setibanya kami di surau, jemaah sudah pun selesai solat Maghrib ada beberapa pelajar duduk di perkarangan surau. Suami saya pergi menghampiri seorang pelajar dan meminta dia memanggil                    yang telah meletakkan alas kaki di atas muka anak sewaktu anak sedang tidur (di mana waktu itu anak terpaksa berpura-pura tidur kerana tidak mahu diganggu, tambahan pula kaki anak bengkak kerana jatuh longkang dan sudah mendapat rawatan klinik kesihatan peramu jaya hari sebelumnya) dan                             yang telah memicit hampir 1 tiub gel ke dalam poket seluar anak.                                        datang berjumpa dan berbual dengan suami di perkarangan surau dan ketika itu ramai lagi pelajar-pelajar lain di situ.
8. Saya dan anak pada waktu itu berada di dalam kereta. Setelah lebih kurang lima belas minit atau lebih berada di dalam kereta, saya pergi ke arah mereka, dan terus meminta penjelasan daripada mereka atas perbuatan yang mereka lakukan ke atas anak saya. Saya, yang pada waktu itu, tidak dapat mengawal emosi seorang ibu yang anaknya trauma dibuli secara mental, dan tambahan pula keadaan fizikal yang terbatas (           ), agak terkilan apabila mereka tidak mengaku atas segala perilaku mereka. Saya telah meninggikan suara saya di hadapan mereka, disaksikan oleh pelajar-pelajar sekeliling dan disebabkan itu, suami saya telah mengarahkan saya pulang ke kereta.
9. Suami masih duduk berbual dengan mereka sehingga masuk waktu Isya. Pada waktu itulah,         tiba di surau, dan melihat suami berada di samping pelajar-pelajar, beliau mengarahkan pelajar-pelajar itu masuk ke surau dan mengarahkan pelajar                                   dan kawannya pergi memanggil pengawal keselamatan. Suami berpesan untuk meminta pengawal keselamatan bawa bersama kunci blok akedemik kerana anak ingin mengambil buku-bukunya di dalam kelasnya. Kami menunggu pengawal keselamatan di surau dan diberitahu semula oleh            dan rakannya bahawa seorang pengawal keselamatan sedang membuat rondaan dan seorang lagi tidak boleh meninggalkan pondok keselamatan. Maka, kami telah pergi ke sana dan meminta untuk blok akedemik dibuka. Pengawal keselematan telah pergi ke blok akedemik bersama anak sambal saya dan suami menunggu di kereta. Selesai anak mengambil semua buku-bukunya, kami meneruskan perjalanan pulang ke Kuala Lumpur, dalam lebih kurang pukul 9 malam.
10. Dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur, kami singgah di salah satu kedai makan untuk makan malam. Waktu itu dalam lebih kurang pukul 10:30malam. Kami masih berada di daerah Pekan lagi waktu itu. Kami mula mendapat panggilan telefon dari ibubapa pelajar yang sebilik dengan anak kami dan disyaki membuli, Puan                               pada pukul               malam dan               malam di mana saya tidak menjawab panggilan itu. Saya juga mendapat panggilan telefon dari En                       pada pukul               malam dan tidak menjawab panggilan telefon itu.
11. Saya juga telah dihujani dengan panggilan telefon dari nombor-nombor yang tidak saya kenali (kecuali 2 nombor ada di dalam rekod saya), dimana saya mengesyaki, daripada pelajar-pelajar MRSM TAR pada lebih kurang waktu yang sama dan keesokan harinya. Rekod daripada telefon saya menunjukkan nombor—nombor tersebut adalah
a)               pada              mlm
b)               pada                          ,             mlm &             mlm
c)               pada                            mlm
d)               pada                         mlm &             mlm
e)               pada              mlm
f)               pada              mlm
g)               pada              mlm
h)               pada              mlm
i)               pada              mlm
j)               pada              mlm &             mlm
k)               pada                           &             pagi
12. Di samping panggilan telefon, saya juga mendapat mesej pesanan ringkas yang berupa cacian, ugutan dan tuduhan melulu seperti berikut:
a) SMS dari no              yang di tiada dalam rekod telefon saya. Ianya dihantar pada             malam dan berbunyi “Hi makcik, kalua berani angkat la call saya, penakut ke setan”. Nombor yang sama juga telah menghantar mesej kepada saya pada              malam dengan menggunakan perkatan ‘buto’
tetapi diikuti dengan maaf dan penjelasan dari pihaknya yang dia tersilap hantar
mesej itu.
b) SMS dari no               yang di dalam rekod telefon saya nombor telefon kawan anak saya, yang juga sebilik dengannya,              . Ia dihantar pada              mlm “Mak cik nak balas balik jangan melebih ni habis semua kau gam setan betul kau tahu anak kau melebih”. Mesej itu saya balas pada                        pagi “Sapa ni?              ke?” dan seterusnya mendapat tahu dari mesej saya dan pelajar tersebut bawah pelajar yang terlibat sama menghantar mesej itu ialah              ,              dan             .
13. Suami saya juga mendapat panggilan telefon pada 3             malam dan tidak dijawab daripada nombor               iaitu no telefon               bernama               dan juga daripada nombor              pada hari yang sama pukul              mlm,              mlm dan              mlm.
14. Selain daripada panggilan telefon dan pesanan ringkas SMS, kami juga terganggu dengan tohmahan dan tuduhan melulu Puan               dan En              di dalam WhatsApp(kumpulan dan individu) berkenaan perihal kami. Kami berkongsi 2 kumpulan yang sama di dalam WhatsApp iaitu kumpulan              yang terdiri daripada lebih kurang 120 ahli kumpulan dan kumpulan               yang terdiri daripada 12 orang ahli kumpulan.
15. Pada              telah menghantar mesej di dalam kumpulan WhatsApp             dengan tujuan untuk memalukan kami di kalangan ibubapa lain dan membuat tuduhan melulu terhadap ke atas kami dengan mesej WhatsApp pada pukul               berbunyi “Saya tak tahu apa masalah en ashraf” “dengan puan ain buat anak saya”. Mesejnya itu, secara tidak langsung ada unsur mengaibkan kerana ada juga ibubapa yang tertanya apa yang sedang terjadi dan ini memalukan kami.
16. Pada hari yang sama iaitu               di kumpulan               telah menghina, mencaci, menabur fitnah dan melemparkan tuduhan melulu dengan berkongsi mesej di kumpulan berbunyi seperti berikut:
“Anak saya di torture dengan teruk tadi, sebagai balasan atas “pembulian aidan..
1) Locker anak di gam sampai tak boleh dibuka (tuduhan tak berasas)
2) Beg Adidas anak digam dekat kerusi  (tuduhan tak berasas)
3) Katil dicurah spray nyamuk  (tuduhan tak berasas)
4) Kain baju di curah dynamo (tuduhan tak berasas)
Semua ini telah dilakukan oleh mak & ayah aidan.” (dihantar pada pukul              mlm) 
“Anak saya dimarah dengan teruk.. Dipaksa rekod pengakuan untuk dihantar ke top management mrsm. Pengakuan direkod video” (dihantar pada pukul              mlm) 
“Saya tak faham perangai manusia macam ni..kalau tak puas hati kenapa tak jumpa saya dan suami depan2? Encik ashraf dan puan ain didapati dah menceroboh asrama dan kami boleh report polis. Anak saya dah menangis2 kat asrama sebab hal ni.” (dihantar pada              mlm)
“Anak sendiri bermasalah, anak orang jadi mangsa. Cikgu               akan bawa anak saya ke balai polis untuk buat report sekejap lagi. Cikgu              , T              akan ambil tindakan terhadap parents aidan” (dihantar pada pukul pukul              mlm)
Kami sekeras-kerasnya menafikan segala tohmahan dan ini adalah fitnah yang sangat kejam keatas kami dan harus disiasat sepenuhnya supaya tuduhan melulu tidak dilemparkan sewenang-wenangnya.                                                                                              
17. Suami juga ada mendapat mesej individu dari Pn               pada               dan              dimana mesej-mesejnya penuh dengan makian, cacian, tuduhan melulu, tohmahan dan ugutan. Mesej-mesej beliau adalah seperti berikut:
“Call tak jawab. I will make a police report towards you and your family. Tak sangka orang baik2..orang berpelajaran tinggi perangai macam setan! You tortured my son..Anak you yang cari pasal buat cite reka cerita. Anak sendiri yang tak pandai bergaul dengan orang, pastu reka cerita dengan mak bapak pastu kata kena buli. You nak report kat top management mrsm, go ahead! I will do so. Wait for my police report. Cikgu              akan ke balai polis buat polis report ke atas encik ashraf & ain sebab kes menceroboh..dan buat kacau dalam asrama anak2..” (dihantar sekitar pukul              mlm hingga              mlm pada 30.3.2018)
“Ni fitnah & tuduhan melulu ke bro? Sebab ramai saksi yang Nampak..and u paksa anak I buat pengakuan & u rekod guna hp u..Anak saya ditortured dengan teruk tadi, sebagai pembalasan atas “pembulian” aidan..1)locker anak digam sampai tak boleh dibuka (2) Beg Adidas anak digam dekat kerusi (3) Katil dicurah spray nyamuk (4) Kain baju di curah dynamo (5) air dicurah dalam laci study table Damien. Semua ini telah dilakukanleh ashraf & ain parent aidan. Pastu you berdua mengamuk kat tar tadi.. sampai maghrib..Ini kes khianat &ceroboh asrama anak2 di tar. 
(1) semua Nampak, angah tau sebab dia pergi spray ridsect aidan kat bantal angah semua 
(2)            kene buangcadar,bantal,selimut kat dalam jamban sambal letak karpet yang dia letak kat aidan. 
(3) Dua2 tengking, depan senior semua, pastu tppp halau sebab masuk bukan waktu
melawat” (dihantar sekitar pukul              ptg hingga              ptg pada              )

Kami sekeras-kerasnya menafikan segala tohmahan dan ini adalah fitnah yang sangat kejam keatas kami dan harus disiasat sepenuhnya supaya tuduhan melulu tidak dilemparkan sewenang-wenangnya.

18. Suami juga ada mendapat mesej individu dari En                           bermula daripada            dimana mesej-mesejnya penuh dengan ugutan, tohmahan dan makian setelah suami tidak mahu menjawab panggilan telefonnya. En              juga menuduh melulu dengan soalan-soalan bertalu-talu seperti “kenapa menceroboh dorm 1? kenapa cikgu halang dan arahkan ko keluar dari dorm dan tak ikut? kenapa masuk dorm tanpa kebenaran sekolah?” (dihantar pada pukul              mlm)

Kami sekeras-kerasnya menafikan segala tohmahan dan ini adalah fitnah yang sangat kejam keatas kami dan harus disiasat sepenuhnya supaya tuduhan melulu tidak dilemparkan sewenang-wenangnya.

Segala tuduhan dah tohmahan yang dilemparkan ke atas kami adalah palsu dan tidak benar dan mempunyai niat jahat terhadap kami sekeluarga. Ini bukan sahaja memberi kesan sampingan kepada saya dan suami, tetapi juga kepada anak saya yang di bawah umur. Kami berharap pihak polis dapat mengambil tindakan sepatutnya dan dengar kadar segera untuk mengelakkan kami sekeluarga diganggu oleh mereka-mereka yang menuduh kami secara melulu. Perbuatan mereka ini memberi impak dan kesan yang amat buruk kepada kami. Anak juga berasa terancam kerana dilabel pelajar yang merosakkan nama baik batchnya sedangkan dia dan kami berdua tidak melakukan apa-apa unsur jenayah seperti yang dituduh.

These are more or less the chronology that I've wrote for my police report that i intended to submit BUT did not.

Why didn't I?
I was asked not to as I trust MARA and MRSM TAR would have their own ways and methods to handle this case internally despites of what have been thrown to us. I respected and being an ASARA alumni myself, I do have my love and passion with MARA and MRSM itself and I trust they could solve this issue the way it should.

Unfortunately, until today (20/4/2018), the only thing that have been done was Aidan and one of his friend, those who have been bullied were transferred to another school, need to adapt with new environment and keep hounding me questions with "I shouldn't tell mama the whole story and this would be easier. I do not have to get transferred. Now, the bullies are still free in TAR, still doing their acts (based on his friends input, wallahualam), and I am here, adapting and missing the opportunity to join the club and society that i wanted to join because I was not the first intake ant those clubs and societies are fully booked by the fist intake. Why am I being punished for being bullied?"

It hurts!

And I did shared the SMSes and missed calls from the students of MRSM TAR with the headmaster of MRSM TAR but till to-date, I didn't get any formal apologizes from them which I should I owned it!The school should run an investigation and with the given evidences, I earned and owned and apology from the boys who have been hounded me with calls and rude messages.. and so from their parents who simply made assumption and believing their boy and even have the gut that my boy was making up stories... (Hello, your boy called one of the parent and warned the parent not to inform the school about his behaviour... go and find out whether this is true or not, cause I believe Cikgu             knew this is true... and I wonder why he was keeping this mummed!

Why do I share this in my blog?

I want to understand... was I exaggerating? and I want the parent of the boy to know we are sympathetic with them for having to trust their son very much, to some extent, allowing their son to lie right in front of their nose! and I want to know whether MRSM TAR is still investigating this and doing something about it or just shove it under the carpet because mak bapak yang buat bising (which is us) dah blah pergi MRSM lain... and I want to know if MRSM TAR sees this is not just because of one person, my son, but if the only solution they are taking is by just telling everyone in public talk (which they called counselling) and telling them that making fun of people must have limits an d that was it, by not explaining the damages the boys have done one-to-one, by not taking necessary actions on them being rude to others and to others' parents too, other victims will be victimized. Don't be surprised or apologetic if we were to hear a student injures / takes his life because of couldn't stand verbal jokes, pranks or whatever the MRSM is labelling it (but bully) if that happen, nauzubillah. 

If the school won't recognize this as bully (and I hope not because of taking care of their no bully reputation all this while), this is something worrying. 

What they did is an act of bullying. 

Rude = Inadvertently saying or doing something that hurts someone else
Mean = Purposefully saying or doing something to hurt someone once (or maybe twice)
Bullying = Intentionally aggressive behavior, repeated over time, that involves an imbalance of power.

These group of boys (one of them was the Ketua Batch) do have power, being local kids (mostly from Kuantan) and physically bigger than my son and most of their targets, they did aggressively make pranks to their targetted friends, repeatedly over time and mostly after their friends were asleep (or some even pretend to sleep) during lights off, where the Ketua Warden failed to check up on the students as they were supposed to be on bed too..... 

Therefore, as I still demand an official apology for those involve, and I hope I do not have to paint this uglier by involving the authority. 

Why didn't I report it to the police again?

Not now. My husband and I has been called by the police based on the report made against us. We've testified and I wanted to make my formal report too.... We didn't, out of respect to the school and organization, despite of I was told not to report it but I still wonder why the other parent was allowed to make report and even in their WhatsApp told us that the school teacher is also making report against us.

We were in IPD Pekan that week, from 3pm until 11pm, with the whole family i.e. My hubby, myself and my 3 kids... it was horrible. We didn't eat and was on the floor throughout the day. But, being fair, so did the investigators... They didn't eat or went anywhere but pray.... just because some parent decided to make a report that they bluntly received from their 'trusted' son while the police might have more urgent matters to work on rather than this silly report. 

And that what make me not making official report, YET. 
...

agghhh..
I've said too much.

Nope, this is not ranting. This is something that need action, and I hope Allah gives me strength for me to work on it, even it might takes months and years... 

Educational Institution need to know, this is not just a prank or gurauan adik-beradik like some parents put it. This is mental tortured and the school is not doing anything, YET.









No comments:

Post a Comment