Monday, September 3, 2018

menulis takde arah

i'm writing
...
as usual, bila mood menulis ni datang, selalunya sebab terlalu happy atau terlalu marah atau terlalu bahagia atau terlalu sedih.
the keyword is "terlalu"

and this 'terlalu' feelings will just dwell and linger around your actions, words, thinkings and all..
sampai 'terlalu'amat sangat rasa the need of doing something to let it go..
and, i usually resort for blogging.
...
tapi, being me,
bila dah terlalu ni
memacam pikir
bahasa tunggang-langgang
lepas tu rasa mcm tak best
lepas tu stop kejap
lepas tu terus stop

haip
...
so, dah boleh paham tak tonation blog ni?
apa yang terlalu sangat?

terlalu tak faham
that's it!
tak tahu tak faham diri ke
tak faham orang ke
tak faham keadaan ke
terlalu tak faham!!!
...
so, let's just talk about random stuff!
..
let's talk about silaturrahim.
what about it?
yang pastinya, tak bau syurga orang yang putuskan silaturrahim.
allahu nauzubillah.
ya allah, we seek refuge from not being able to be one of the jannah community, ya allah.
jangan jadikan kami orang yang rugi.
jangan ya allah.

lama fikir.
am i cutting ties?
is it good?
we are so much aware, kalau the ties tu memang tak healthy, we should cut our ties.
onlyafter we've tried and tried and tried and tried.
the least i did, i tried.
and i prayed.
bila bangun tiap malam
bila habis tiap solat
bila tamat azan nak tunggu qomat
bila turun hujan, di hujang asar petang jumaat, di waktu musafir, di dalam puasa..
semua lah... time-time waktu mustajab berdoa, i will sure grab the opportunity
ýa allah, jangan jadikan aku hambaMu yang memutuskan silaturrahim dan ampun kan semua dosa kami suami isteri, doa anak-anak2 kami, dosa mak ayah kami dan dosa orang-orang yang kami sakiti'
yes, as much i want syurga Allah, i am more scared of azab neraka.
allahuakbar.
mampu ke kita??
mampu ke kita bila semua penduduk syuga menerima salam dari Ya Rabb, salamun qaulam mir robbi rohim, dan kita nak jumpa Allah dari jauh pun tak berkesempatan sebab dimurkaiNya.
Allahuakbar
Robbana faghfirlana zunubana
Aku tak mampu
Aku tak tahu kalau kamu mampu.
It's not about ego.
It's not about siapa betul siapa salah
It's not about level atas level bawah
It's about not being the khosyirun..
Kenapa berkalakuan seperti orang yang rugi?
Baca al-kahf, ayat-ayat penhujung surah, Allah ada berfirman, dan

Say, [O Muhammad], "Shall we [believers] inform you of the greatest losers as to [their] deeds? (18:103)

[They are] those whose effort is lost in worldly life, while they think that they are doin)well in work." (18:104)

Kenapa yakin kita menyangka apa yang kita buat atas dunia ni memang dah betul, dah sohih, dah siap amal ke syurga?

Kalau kita tak claim macam tu, kenapa perwatakan macam kita ahli syurga?
...

Lillahitaala
Yakin kita buat semua lillahitaala
Orang tu yang lupa daratan
Orang tu yang tak ingat jasa kita
Orang tu yang padam kenangan
Orang tu yang tak jaga keluarga

Allahuakabar
Apa yang lillahitaalanya, kalau dengan orang itu pun kita tak boleh nak ikhlas se ikhlasnya.
Benci kita kat orang tu, kita simpan dendam 10 tahun, lepas tu kita bukak semua cerita, mengharapkan orang itu memohon maaf...
Manusia mana yang akan mohon maaf kalau dia tak faham apa salah dosa dia?
Taubat - mampu ke kita menangis bersungguh memohon ampun dari Tuhan semata-mata kita ni berdosa...
Macam mana kita berdosa?
Sebab Allah bagitau direct dalam mimpi 'wahai manusia, kau pendosa?'
Tak! bukan camtu! Sebab Allah cuit hati sikit, kita tetiba teringat, Ya Allah banyaknya dosa aku.. dan Allah tak puas-puas bagi nikmat kat aku .. dan masih aku menderhaka!

...

Manusia,
kalau kau yakin kau buat semua lillahitaala
Kau tak mengungkit apa orang buat kat ko
Itu pun, sebab kau rasa apa orang buat kat ko
Pernah tak kau rasa apa kau buat kat orang?

Aku? Aku buat apa?
Allah masih bagi aku rezeki yang'berkat'(fikir kau)
Allah masih kasi pangkat dan darjat
Zuriat? Aku mencuba tapi belum rezeki Allah nak bagi, bukan sebab aku berdosa, sebab aku ni hambaNya yang dilindung.
Jodoh? Belum ada jodoh aku... buat apa berjodoh kalau semua jantan tak guna..
Itu kata kau, dengan gah
Maaf, aku pastinya menulis terus dari perasaan.
Tapi aku akui, itu perasaan jahat syaitan mencuba sedaya upaya.
Lama aku simpan
Terlalu lama.
Hari ni, aku rabak.
Aku geram
Aku marah..
Dalam-dalam aku cuba berkias.
Aku gagal.
Aku cuba
Menang dekat amarah ku.
Hari ni, kala ni, senja ni,
Aku kalah
...
Terlalu lama, manusia!
Terlalu lama!

Jangan ungkit kenangan lama
Jangan mula cerita baru
Kalian tak perlu memaafkan kami
Tapi jangan tuduh membuta-tuli!
...
Hari ni,
bila darah tertitip bersama dengan cecair yang keluar dari telinga ini
yang aku butuhkan hanya redha Ilahi.
...
Tolong
aku pohon
aku rayu
aku tunduk

Aku nak masuk syurga
Aku nak lepas siksa kubur
Aku tak mahu diazabi
Aku nak masuk syurga, terus tanpa dihisab
Aku nak terus jumpa Rasululllah SAW
Aku tak nak berdosa dengan manusia
Aku cuba!
...
Kita bukan keturunan mulia
Tapi tak berdosa kalau kita nak zuriat kita zuriat mulia
...
Kita tak boleh terus-terusan berdosa
Kita kata kita ikut dah semua yang Allah suruh
Tak perlu bangun bertahjud,
Tengok cermin!
...
Kita dok cakap
'hidayah milik Allah'
'hidayah tak datang-datang'
hebat sangat kita, lagi hebat taraf anbiya..
memang kita rasa hidayah tu akan datang tiba-tiba ye?
ada pernah kita meminta mencari?
...
Ampun
Aku bukan isteri solehah
Aku bukan anak yang baik
Aku bukan kakak termulia
Tapi, aku mencuba nak menjadi hambaNya...
yang aku perlu redhaNya
aku nakkan syafaat Nabi SAW,
...
Basic Islam 101
Tauhid!

Kenapa kena tutup aurat?
Sebab nak mengelak maksiat?

Kenapa tak boleh makan babi?
Sebab babi memang tak sihat?

The ultimate answer 'SEBAB ALLAH SURUH'
Nabi SAW pesan, kalau nak masuk syurga, mana-mana pintu
Kau tau tak 'mudahnya'jadi wanita?
ALLAH SURUH  solat, puasa, taat SUAMI, pertahankan maruah.
Untungkan kita, pompuan?
Tapi, Nabi SAW pun ada cerita, yang banyak masuk neraka pun wanita gak.
Korang tak takut ke?
Korang memang rasa harta-harta dunia yang korang mampu hari ni, memang boleh tolong jadi bomba untuk korang lawan api neraka ke?

...
Aku cakap benda random!
Bukan kasik ingat untuk korang
Kasik ingat untuk aku
Kasik ingat untuk anak-anak
Cuma aku mintak sesangat, mintak dari korang yang membaca, yang boleh tahu aku tulis untuk sapa, tolong pesan sesama kita..
Tolong berhentilah berfikir aku ni jahat, anak-anak aku tak kenang budi
Aku tak kata aku baik
Aku tahu aku jahat
Dan itu lah yang buat aku benci kat diri aku
Tapi, kita semua tahu
Allah itu Maha Penyayang
Mana mungkin kita benci kat kita kalau Dia sayang kat kita?
Wallahualam
...
Korang,
udah-udahlah!
selisih faham ni, mungkin satu hari aku padam
atau
mungkin langsung tidak
kita doa yang baik-baik
kita sama-sama nak masuk syurga
aku tak mampu tanggung azab allah,
...
berhentilah
kalau tak boleh nak baik macam 40 thn dulu pun,
berhentilah berasa diri kalian mulia
kalau betul pun kalian mulia

cuma mungkin harus aku kongsikan
semalam, aku kutuk insan itu, hari ni, insan aku yang menjawab salam teks aku
semalam, aku marah si polan, hari ni, si polan lah yang mendoakan aku
semalam, aku cai keji perempuan itu, hari ni, perempuan itu yang menenangkan

dunia ibarat roda
kalau korang tak nampak, rugilah
aku bukan saja nampak, aku rasa
dan aku tak mahu lagi buat benda-benda yang aku tak mahu rasa sakitnya

again, buat orang-orang yang aku sakiti, aku pohon Allah ampunkan dosa kalian
sebab, aku cuba memohon maaf, kalian mungkin terlalu mulia untuk memaafkan

itu dosa aku ngan kalian
dosa kalian dengan orang?
aku bukan Tuhan

...
dari,
aku, yang banyak berdosa dengan Tuhan dan dengan orang





No comments:

Post a Comment