Tuesday, March 19, 2019

Aib semua

I write because it's right.
I don't write to please, so I don't write if it's wrong.
Yet, even when I have nothing to offer but my writing, people still find their way to use it as a weapon to kill myself.
If only they knew, the moment before we were created, everything about us has been written.
Woo to you who talks bad and won't be able to husnuzon.
...

A 25-year old matured adult, who claimed herself an adult texted me yesterday.
Takde salam takde apa.. after at least a year or two of no direct communication... texted me and asked me 'asal?'... and that is where it's all started...

as a matter of fact, that's not how it started.

and things are so ugly that i could hardly blog it here.

but they talked about me.
they talked about my family.
as if i am no family.
when i was the one who held them on the buai in front of nenek's house serenading buai laju-laju...
when i was the one who had them on my chest when it was hot and they couldn't sleep in the humid afternoons.
and i have a list of the things i would want to say.
i was the one who cried for them, being proud and happy.
i was the one who cheered for them, being right or wrong (bodoh me!).
i was the one who laughed for them even when there were not funny.

today, it all got back to me.
antara nak jadi jahat dan kasik syaitan menang.
and that was my intention when i start the sentence 'I write because it's right.'

hari ni,
ada insan hina kami.
kata kami gila dan jahat.
kata anak-anak kami dah ada ciri-ciri gila dan jahat.
hari ni,
ada insan keji kami.
kata kami writer inverted comma.
hari ni,
ada insan tuduh kami.
sebok redha suami, biar hilang redha mak sendiri.

allahuakakbar.
insan yang umurnya baru nak masuk 25 tahun.
yang pada usia remajanya, bangga menjadi model majalah, tanpa kebenaran ayahnya (hingga ayah menjadi arwah tidak ketahuan perihalnya).
insan yang yang terpampar gambar Allah perlihatkan di mata kami, berposing di bilik hotel bersama teman lelakinya dulu dan masih mengaku mulia.

tak,
aku tak baik.
tak perlu buka aib aku.
bila aku menaip ini pun, aku dah hina diri aku, bukak aib aku.
ye, aku bukak aib aku, bukan aib insan itu, bukan aib sesiapa.
sebab insan itu memang takde kait-mengait dengan aku.
cuma tanggungjawab aku sesama islam, aku benar-benar mahu semua orang rasa, azab Allah itu benar dan kita tak mampu menanggungnya.

baca balik apa yang sudah kau hantarkan.
ye, aku berdosa tuduh 'pondan tua' itu lesbian.
tapi, itu bukan memfitnah.
fitnah dalam qur'an maknanya dugaan.
kalau duit perhabis dekat perempuan.
bila perempuan tinggalkan terus meroyan.
kalau mak yang sorang berasa hati sebab kau sanggup perabis duit kat perempuan, dengan mak kau, kau tengking bagai nak rak.
kalau bangga pergi pos 'immigration yang perempuan jangan lah segan kalau saya hulur badan saya untuk check, sebab saya ni perempuan... nampak je macam lelaki.'....
itu semua, fitnah buat orang sekeliling.
dugaan nak berhusnudzon.
kau dah bagi jalan orang berburuk sangka, dan kau maki orang kata orang tabur fitnah.
umur dah nak masuk 50 tahun.
aku doa kau nampak jalan benar, kau sempat bertaubat.
aku doa, aku sempat bertaubat dan allah terima taubat aku.
tapi ni aku nak pesan, kalau tak nak orang panggil kau lesbian atau pondan tua, jangan tunjuk diri tu macam tu.
biarlah tak cantik dan buruk pun, pakai tudung tu.
tutup aurat.
dok heboh satu insta, cakap semua blessing dari allah.
kesian kat kau makcik, rambut masih merah menyala, pendek mengalahkan jantan, dan bangga itu blessing allah.
ya, aku tahu, aku ada anak untuk aku jaga.
aku tak boleh jamin hidup perangai diorang.
itu sebab aku pegang doa nabi ibrahim kuat-kuat.
aku yakin allah jaga anak-anak aku.
aku yakin quran dan sunnah.
antara betul dengan jaga hati, kena dahulukan betul dulu.
dah budak umur 25 tahun yang matured yang nak sekolahkan aku ni lak satu hal.
dia bangga mengaku, pondan tua itu sponsor semua anak-beranak.
alhamdulillah.
pernah aku tanya kenapa sambut birthday tak ajak, dan jawab diorang, sebab pondan tua yang sponsor.  lepas tu load dalam insta cakap keluarga kena bersatu. sedap kau putuskan silaturrahim lepas tu kau tuduh aku yang tak ikut cakap allah dan nabi saw.
yang buat tahlil, siap berkhemah bagai, up status bagai...
pun tak jemput.
sebab pondan tua sponsor, tak halal bagi aku anak beranak makan, kot.... ye, itu yang aku fikirkan dan aku bukan tuhan.
dalam wasap semalam, satu-satu ayat orang takde agama keluar.
'diorang semua datang balik kepada kami.'
sama dengan kata allah suruh cakap 'innalillahiwainnailaihirrojiun'... sesungguhnya semua datang dari allah dan kembali kepadaNya. cuma dalam konteks wasap budak matured 25 thn tu, datang kepada kami tu bukan tuhan tapi mereka, keluarga yang satu itu.
 lepas tu, sedap cakap.. dah lama kami perati....
aku cakap korang takde life, korang marah...
dah jadi tukang perati, tak pernah bunyi apa-apa, tiba-tiba meletup, apa kes?
meletup sebab nak defend sis idola lak tu.
lepas tu korang claim korang melihat,mendengar dan korang tahu.
seriously, aku kagum ngan korang....
sebijik ayat Allah dalam Quran... Aku Al-Basir, As-Sami', Al-'Alim.
takut aku ngan korang ni...

Korang pernah tak baca Quran?
Kalau tak tahu baca, pergilah belajar.
Baca tafsir terjemahan tu.
Kalau sis idola takmo sponsor, meh aku belanja. Nanti aku pos kat korang.
Cuma nak bagitau je, nak kasik mudah kat korang.
Dalam Quran, ada perkataan 'aduu .. maksud dia musuh.
kalau kau baca satu-satu, Allah cakap syaitan 'aduu to human being. musuh manusia. musuh kamu.
Dalam Quran jugak, Allah mention 'aduu to one particular makhluk.. and it's not syaitan.
Allah arah kat Nabi Musa AS, pergilah jumpa musuh Aku dan musuh kamu... Allah cakap Firaun musuh Allah, sebab Firaun saja makhluk Allah yang mengaku dia tuhan.
Sekarang, aku nasihat korang istighfar banyak-banyak, sementara sempat.
Aku serious.
Azab Allah tu tak tertanggung seksanya.
Cuba imagine, kau mati, dengan ayat-ayat yang kau bagi kat aku dalam wasap... "mereka balik kepada kami, bukan kau. kami lama perhati. kami melihat, mendengar dan tahu..'... itu semua ayat-ayat Allah woi... takut korang rasa diri korang Tuhan, dah sama taraf ngan Firaun, jadi musuh Allah direct woi.
Baca balik ayat aku sebelum nak meroyan... aku cakap 'TAKUT KORANG RASA'... kalau aku salah, alhamdulillah.

Tak, aku tak baik.
Aku tahu. Hari-hari aku tengok FB insta aku, gambar aku bukak aurat semua aku delete.
Aku harap dan doa sesiapa pun yang ada gambar aku  bukak aurat pun delete. Tapi kalau memang korang rasa itu hak korang nak delete tak delete, aku takleh cakap apa.
Kalau kau baca ayat-ayat aku kat atas ni macam bagus, macam aku takde dosa, padamkan dulu apa korang fikir.
Korang kene admit, matured-matured korang pun, korang memang bodoh.
Terer-terer korang pun jadi pegawai dekat Petronas, score deans'list tiap2 semester, korang masih bodoh.
Itu korang admit.
Aku lagi pandai dari korang, dan sebab aku pandailah aku tahu aku paling jahat.
Aku tahu aku jahat.
Aku menangis airmata darah dalam setiap taubat aku, aku rasa aku tak deserve pengampunan atas segala dosa aku.
Tapi, aku membaca. Nabi marah kalau cakap macam tu. Orang takde tauhid je nak dispute kasih dan sayang Allah.
Aku dah kena dah sekarang.
Aku dapat sakit, bukan sebarang sakit... cancer kot! ko ada?
Aku tak keje, ikhlas sebab aku memang tak nak keje, korang jaki cakap laki aku memang control freak. Tapi meh nak sekolahkan korang, keje laki, selagi tak langgar apa Allah dan Nabi suruh, selagi tu kene control anak bini dia. Nabi siap pesan, kalau Dajjal datang, ikat anak bini perempuan-perempuan kamu. Tapi, korang ni, memang kena hadam lelama lah nak faham.
Aku takmo ngadu dalam ni... tapi, aku nak tahu korang tahu yang aku tahu aku tak alim, dan jangan salahkan setiap hujah Quran yang aku gunakan sebab datang nye dari aku. kalau benda falsafah itu memang dari aku, ye, caci aku. tapi, kalau apa yang aku kongsi tu Firman Allah, Sabda Nabi, jangan perkecilkan.... check balik..kalau betul apa aku sampaikan tu salah, wajib korang perbetulkan.

Dah 2 tahun aku solat bertahjud, tak pernah sekali aku tak mintak doa kat Allah, ampunkan dosa aku, ampunkan dosa mama abah, ampun dosa aku ngan laki aku, dan mesti gak aku selitkan ampunkan dosa orang yang benci kami. Betul. Aku tak tipu. Hati orang jadi bersih bila Allah ampunkan dosa.
Bila banyak sangat dosa, bintik-bintik hitam terlalu banyak, sampai keras apa yang ada di as-sudhur, istighfar bebanyak..mintak Allah kasik kekuatan bila malaikat tukar kulit kau yang terbakar dengan kulit baru lepas tu bakar lagi berulang-ulang. Sakit woi. Aku kene radioterapi 33 kali pun sakit kena bakar tu sampai sekarang terkesan... telinga berdarah, air liur takde... dah aku kene camtu, korang ingat memang aku nak buat balik ke benda2 yang akan buat aku lagi seksa macam kat neraka tu?

Korang bangga. Korang rasa korang betul korang menang.
Tahniah.

Aku bukan serendah korang, nak main game matured korang.
I'm a writer and I write.

Korang punya bodoh, to some extent, korang kene bersyukur that you don't need a brain to learn how to breath..for if breathing is something that brain need to work on, i doubt you would live longer... baper tahun? 25 thn? hmmm and sis idola dah nak masuk 50 thn lagi 5 thn. and sis idola no 2 pun nak masuk 40 thn lagi 3 thn. hebat matematik... kalau ikut umur Nabi wafat umur 63thn, insyaallah, boleh runner lagi nak tobat.

Betul, aku doa korang sempat bertaubat.
Aku doa aku sempat bertaubat.

Seronok syaitan layan perasaan aku hari ni dan semalam.
Nak marah syaitan pun, aku punya bodoh sendiri.
Tapi, at least, aku tak jadi syaitan.. tak buat kerja syaitan...
Lagi hina, ada orang tu, bukan buat kerja syaitan... siap mensyirikkan tuhan lagi.
Kalau kau bersyahadah 'lailahaillallah' dan kau yakin kau tak syirik, aku betul-betul suruh kau bukak balik buku pendidikan islam korang.
faham balik maksud syirik.
mudah cara, meh aku quote balik ayat dalam wasap ko semalam, dengan apa yang possibility dosa ko kene bertaubat.
1. 'Lama perhati' - Bukak Quran, surah al-hujrat.. Allah cakap, jangan stalk orang! Kerja memerhati ni, Allahnya kerja. Dia ada assitant dok tulis semua amalan hamba Dia.. bukan ko.
2. kami 'sekeluarga'tenang je. alhamdulillah masih bersatu and kuat. - kau bangga stay together 'sekeluarga'putus kan silaturrahim lepas tu tuduh aku putuskan sebab aku berdrama menjerit, padahal masa first time jerit, aku takde... pondan tua tu, bila laki aku confront dia kata takde issue, lepas tu dia turun dia jerit depan makcik-makcik malukan laki aku... tanya orang yang ada kat situ, ada laki aku jerit balik? yang kali kedua aku jerit sebab korang tuduh anak-anak aku kurang ajar, padahal anak aku bercakap sama diorang, si dean list yang ngadu kat pondan tua, pondan tua yang takde anak nak nasihat anak aku jgn kurang ajar macam bapak korang (sedap cop bapak orang depan anak orang!), aku duduk cakap ngan mak si pondan tua tu (sebab dia penakut tak nak cakap elok-elok dengan aku kat luar bilik dia).. elok tetiba dia nak jerit... lepas tu, aku jerit balik, semua nak tuduh aku yang mula jerit... hina siut game pondan tua tu!
3.  'tapi semua balik datang kepada kami. ada pergi kepada kau?'- ini memang ayat syirik. lagi hina, rasa diri tuhan.
4. ' kalau dah rasa diri paling betul di dunia buatlah cara sendiri. jangan sampai redha suami dapat redha ibu tak dapat. ' - ini ayat orang jahil. good luck lah laki korang. doakan laki aku umur panjang dan jodoh kami berpanjangan... sebab kalau laki aku mati dulu, atau jodoh kami tak panjang, laki siapa lah nak jadi calon untuk dibenci oleh korang...jangan terkejut kalau tetiba bakal laki kau pun jadi hatelist orang. nauzubillahuminzalik.. takkan jadi kan.. ko tahu takkan jadi sebab ko tuhan kan?
5. 'at least aku tak buat something that makes my parents sad.'- sebab engkau bermuka-muka. mcm aku cakap, dari hidup bapak kau, kau dok tapis citer, pergi dating pergi beromantika semua ko rahsia, duduk kat kg baru sebab bapak ko tak tahu.. kalau umur belasan tahun dah jadi model majalah, habis satu malaysia, dan masih rahsia dari bapak.... memanglah kau tak make your parents sad. hipokrit. dan lagi satu, ko confirm ke aku make my parent sad? just because sis idola kedua kau tu kekonon jaga nak buat mak bapak dia happy?
'aik dah jadi tuhan pulak fikir salah betul orang.'.. itu respond kau bila aku cakap 'kau salah. bukak quran.'- bodoh, guna ayat aku,. aku cakap kau salah sebab bila aku suruh pikir pasal arwah bapak ko, ko cakap itu kerja kau dan kau tahu...kalau tak habis2 kau buat dosa, buat maksiat (dan maksiat disini tidak hanya bermaksud zina, pi belajar lah apa maksud maksiat dan fitnah!), itu maknanya kau rela bapak kau kena libas sebab dosa ko. nauzubillahuminzalik. bapak kau manusia paling sayang setiap insan... kesian kat dia. allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fuanhu.
6. 'memanglah idola. tak lupa jugak kakak kami lagi sorang kak yeen.idola kami semua.'- nah... ni ayat syirik. aku tulis balik apa ko tulis je. tak ubah sikit pun. again, go baca quran. baca apa sembahan kafir quraysh before islam.
7. 'kau dan laki kau semua orang pandang dah bawah tapak kaki je.'- ini pun ayat ko. alhamdulillah. no ill-feelings. seriously..ini lah sakit korang... apa orang pandang! aku betul2 tak heran apa orang pandang. kalau aku heran, dah lama aku pakai niqab tutup kelubung semua, dengan anak-anak2 aku aku kelubungkan! orang nak pandang macam  mana pun, pandanglah. aku tak heran. aku risau Allah yang taknak pandang aku. Aku risau, nanti, salamun qaulam mir robbi rohim itu aku tak dapat. masa tu, mati meroyan menggila macam mana pun, dah no mercy. syukur aku orang tak pandang aku... tapi, mcm point aku yang no 1.. 'lama perati'... ko yang ngaku ko pandang aku.. belit lah kau minah!
8.'pondan tua yang kau cerita tulah anak buah kesayangan bapak aku sampai akhir hayat dia. '- ini pun ayat syirik. heran apa aku sapa anak buah kesayangan bapak kau. bapak kau tuhan ke? aku heran nak jadi kesayangan tuhan je.kau kene tukar mindset, jadi kesayangan tuhan gak..bukan kesayangan sesiapa.
9. 'aku doakan anak2 kau tak ikut gila dan jahat kau n suami (harapnyalah. tapi ciri-ciri dah nampak dah dari kecik)' - alhamdulillah,, doa yang sama untuk bakal anak-anak kau.. dan ayat yang sama kau guna kat aku, aku bagi balik 'TAPI ciri-ciri dah nampak dah (walau belum lahir lagi)'
10. 'yelah kau kan 'writer' konon'- jangan perkecilkan sumber rezeki aku. unless kau betul2 rasa diri kau tuhan. kalau betul kau tuhan, betullah apa aku claim yang kau syirik... aku guna perkataan KALAU..jangan sentap over!

banyak kau hina aku.. kau bangsat kan aku. kau tuduh aku gila. korang boikot aku.
 ye, bahasa aku pun tak terkawal mana.. tapi, yang aku ulang-ulang guna kau bodoh, gemuk, kakaktua, murah harga diri, bodoh, bodoh,.bodoh, bangang, bodoh..aku quote ayat pedih budak umur 25 tahun yang dah matured, dah tahu hidup di alam perkahwinan, yang dah pernah rasa sakit lebih dari sakit ubat kimo dan bakaran radioterapi, yang dah rasa siksa kena hina dengan orang yang sejak lahir dibesarkan bersama lepas tu tabur andaian palsu yang diyakini benar tohmah kat aku..ni ayat dia
"ZUR AIN INGAT SIKIT KAU MASIH ADA ANAK ANAK KECIK. MULUT JANGAN TERLALU BANGSAT SANGAT JAHAT NAK MAMPUS."
Iya, itu ayat aku ingat sampai mati! ayat yang aku dapat atas aku dok ulang-ulang cakap kau bodoh.

Hebat kakak matured!
................

a reminder to aidan, aimar and aivey...
mama tried writing this in full sanity and logical thinking as possible.
apparently i failed.
just as much i cried reading my post abour irfan's departure, or suzana's entering the ITM and all... this would be one of the post that i would cry over and over again reading it.
you guys know how i tried and i cried.
you guys are my witnesses bersaksi pada Tuhan on me trying hard to just want everybody to be in the right path.
pegang pesan mama sampai bila-bila... sampaikan kat anak-anak kalian.
jaga agama, ikut sunnah.
we are just hamba Allah and I can't guarantee how kalian would grow and be.
but i believe in doa and i believe in Allah.
bila ada tergerak hati korang nak buat dosa, ingatlah, kalau mama aboh takde, dosa kalian, mama aboh tanggung... infact, dosa kalian, aboh tanggung.
korang nanti akan jadi suami, jadi isteri, jadi bapa, jadi mak... semua tanggungan amanah kalian, kalian kena pantau.
it is ugly of what had happened.
it is sad bila duit dan pandangan manusia jadi priority dan lupa rezeki Allah itu pelbagai bentuk.
kita kene doa yang baik-baik..
sebab doa tu, datang balik kat kita.



No comments:

Post a Comment