Friday, August 14, 2020

Lillahitaala

 Lillahitaala...

Susah nak mendalami sebenar-benarnya konsep lillahitaala ni. 
I felt like a failure when I knew tujuan hidup, nak buat apa-apa semua kena lillahitaala. Ikhlas-seikhlasnya, baru lah datang sabar, syukur, redha.. semua datang menderu-deru. 
Bila niat dah bukan kerana Allah, mulalah nak sedih, nak marah, nak geram, nak berasa hati!

Allahuakbar. 

Ya Allah, Ampunkan aku Ya Allah. 
Bantu aku Ya Allah.
Bersihkan hatiku Ya Allah. 
Pandu aku ke jalan sebenar-benarnya Ya Allah.
Jalan yang Engkau redhai, rahmati. 
Ya Allah, Ampunkan aku Ya Allah. 
...

Dalam aku cuba nak jadi 'kuat' .. tetap aku gagal nak terus kuat!
Satu-satu prasangka buruk menerjah minda. 
Hinanya aku!
Aku sendiri tahu yang berprasangka itu memang dilarang!
Siapa yang aku bersangka-sangka?
Benarkah mereka?
Atau diriku?
Yang baru kesedari dengan satu tamparan kuat, yang aku bersangka-sangka itu Allah Al-Mulk.. Yang Mentakdirkan segalaNya dan Yang Tahu apa yang terbaik untuk aku. 

Astaghfirullahal'azim!


Tak sepatutnya aku bersangka-sangka. 

Biarlah apa mereka nak buat. Mereka takde apa-apa hak atas aku, aku bukan hak mereka. Aku dicipta hanya untuk menjadi hambaNya! Wajib aku jadi hambaNYa sebaik-baiknya! Itu sahaja yang patut aku buat - menjadi hambaNya..yang lain-lain, Dia yang tentukan... bukak Quran, tengok surah adzariyyat. 

...
Alhamdulillah
An updated post on 23rd Aug (I've posted the earlier post on 14th Aug). 

When I wrote the post, I was doubting myself and questioning the AlMighty on why it is so difficult to have a true niat and how to be ikhlas in every arahan that He bestowed - the answer is not to question for He is the AlMighty. 

On my ealier post, I posted it with a picture that my niece sent to Aivey - it was misinterpret and I did not blame others for misinterpreting it.. I didn't ask permission to load it and people has all the right to misunderstood thinking I was talking about the picture - it has nothing to do about the picture! It was just something to remind me of how bad the situation I was when I wrote the post - I just want to run away!

It was my bad, the lesson I learned! 

No comments:

Post a Comment