Wednesday, August 23, 2023

Cari bila perlu

 Dah banyak kali dah kena ~ bila nak mintak tolong, laju je call, message tanya manis mulut. 
Lepas tu, buat macam tak kenal ... ajak lepak pun, tak tanya direct ~ siap ada disclaimer, 'tapi jauh.. takpe je kalau tak join!'

Nak aje kucarutkan dalam group.. tapi sebab rasa respect kat orang lain masih ada, maka, kita makan hati sakit hati... carut aje dalam tulisan ini...
...

Masalahnya, dah banyak kali terkena.. tiap kali terkena, simpan niat dalam hati... pasni ko mintak tolong, boleh blah! takdenya aku nak tebal muka tanya member aku camtu camni sampai member rasa awkward, takdenya aku nak reschedule semua benda, gi kedai cari barang yang korang nak, takpelah plan aku cancel.. 

Bila jadi benda sakit hati camni, rasa macam bodoh, rasa macam tunggul.. 
Rasa macam, ko ni dah kenapa? Dah tua bangka pun masih bodoh? Kata belajar agama sampai dapat sijil bagi. Iktiraf mana ko dapat ni? Betul ke sohih? Ke memang betul cuma hati ko sebu sangat...  memang suka nak nyusahkan orang asal ko senang, lepas tu, jangan nak ikhlas sangat sebab nanti ko sendiri yang susah... 

...

Banyak kali aku janji kat diri aku.. pasni, apa-apa ko mintak tolong, aku nak buat bodoh, aku malas nak layan.. kang aku layan, aku gak yang baran. 

...
Rugi je sume aku kekonon ikhlas tolong ko! Penat tau! 

Kot ye pun..... 

The algorithm is simple; ko rasa byk masalah kat anak ko sebab apa? ada tak sebab ko sendiri jadi punca asbab? 

Dang!!!! 

No comments:

Post a Comment